Aamulla aikainen heratys ja lahto My Sonin raunioille klo 8:15. Lucie muutti aamulla mun kanssa samaan hotelliin, kun sen edellinen oli tosi kallis. Vein samalla taas pyykkia pestavaksi naapuriin. Se on taalla ihanaa, kun pyykinpesu on niin halpaa ja helppoa - viet vaan ne aamulla joko hotellin respaan tai jos haluat vahan halvemmalla johonkin toiseen paikkaan ja haet puhtaat, kuivat, kauniisti viikatut vaatteet illalla takaisin. Hintaa taalla 20.000dongia/kilo eli vajaa euron. Ei paha.
Bussi siis nappas meidat kyytiin hotellin kulmilta ja ajettiin tunnin verran katsomaan yhta Unescon maailmanperintokohdetta eli My Sonin temppeliraunioita. Rauniot ovat jopa vanhempia kuin Angkor Wat, mutta useat tornit ovat karsineet suuria tuhoja (=tuhoutuneet kokonaan) amerikkalaisten pommitusten takia. Amerikkalaiset luuli, etta alueella piileskelee Viet-Congin sisseja, mutta eipa siella piilekellytkaan. Turhaan siis tuhosivat hienoja temppeliraunioita. Oh well. Temppelit on rakennettu hyvin erikoisella tavalla, jota ei viela tanakaan paivana ole pystytty kopioimaan. Tiilet on hiottu erittain tasaiseksi ja valiin on laitettu puusta saadun oljyn, hunajan ja sokerin risteytysta. Sen jalkeen temppelien paalle on kasattu puiden oksia ja sytytetty ne tuleen - talla tavalla tiilten valissa ollut sekoitus on saatu pitamaan temppelit pystyssa vuosikausia. Tama on siis yksi teoria siita miten temppelit on rakennettu, totuutta ei tieda kukaan tanakaan paivana. Tata metodia on yritetty matkia, mutta uudestaan rakennettuihin temppeleihin on kasvanut heti paalle ruohoa ja sammalta ja viidakkoa, mita vanhojen temppeleiden paalle ei kasva. Eika muutenkaan rakennetta ole saatu pysymaan kasassa, kuten vanhoja raunioita. Very mysterious.
Siella tallailtiin tunti-pari, takaisin bussiin ja puolessa valissa matkaa bussista ulos ja joelle veneeseen. Veneessa oli tarjolla lounasta ja nautimme sita hyvassa seurassa - seuraan liittyi reissulla mukana ollut suomalainen pariskunta. Pysahdyimme jossain vaiheessa pienella saarella, jossa oli "carpenter's village" - kasityolaisten kyla. Lahinna kylassa valmistettiin puutuotteita, mutta myos taalla hyvin suosittuja kiinalaisia lyhtyja ja muuta kraasaa. Saimme nahda miten eri tuotteita valmistetaan ja sitten takaisin paattiin ja lyhyt matka takaisin Hoi Anin kaupunkiin.
Hoi Anissa kaytiin hotellin altaalla vahan virkistaytymassa ja sitten ompelimoon testaamaan meidan teetattamia vaatteita. Lucie oli todella pettynyt pukuunsa, se ei ollut ollenkaan sellainen kuin piti olla. Mun pellavahousut oli muuten aivan mahtavan hyvat, paitsi vahan pitkat, joten ne jai viela lyhennettavaksi. Mekko oli valmistumassa vasta illaksi, joten sovittiin, etta tullaan takaisin sita kokeilemaan myohemmin.
Eilen paikallisella torilla kavellessamme yksi nainen tuli kovasti tarjoamaan hierontapalveluita ja luvattin sille silloin tulevamme huomenna takaisin. Se nainen ei ollut uskoa silmiaan, kun oikeesti mentiin takaisin, niinkuin luvattiin! Se oli aivan innoissaan, halaili ja kiitteli meidat maasta taivaiseen. Ma otin puolen tunnin selkahieronnan (2,3euroa) ja Lucie jalkahieronnan samaan hintaan. Tati oli aivan mahtava kasistaan ja kaytti tiikerisalvaa hieronnan yhteydessa - ME LIKEY!! Oli aika mahtava setti, huomenna takaisin jos on aikaa! Sitten kookosmehua ja illallista ja sitten parin kaupan kautta (ostamatta mitaan, huom. huom.) takaisin vaatturiliikkeeseen. Mun puku oli valmis ja oli aika siisti! Molemmista siis maksoin yhteensa miljoonan (39euroa) ja ovat just sellaset ku pitikin olla. Puku on sellanen perinteinen vietnamilainen kaapu-housu-yhdistelma, tehty vahan lansimaisemmista kankaista, kuin taalla normaalisti ihmisilla on. Menee hyvin juhlamekkona ens kesan juhlissa. Innostuin sitten viela tilaamaan yhdet pellava shorsit (vajaa 10euroa), jotka saan huomenna aamupaivalla takaisin.
Sitten hain pyykit ja tulin tanne nettiin. Luciella oli tanaan koti-ikavapaiva ja oli vahan karttyinen koko paivan, joten han lahti jo hotellille makoilemaan. Mulla ja hanella on molemmilla tanaan matkan puolivalipaiva, otettiin sen kunniaksi ruoan kanssa vahan olusta. Nam.
Huomenna suunnitelmissa tavata aamulla varhain hotellilla aamiaisen merkeissa ja sen jalkeen mahdollisesti lahtea kaymaan biitsilla. Ranta on tasta kaupungista n.5km:n paassa, joten vuokrataan luultavasti pyorat ja lahdetaan sinne. Mulla lahtee paivalla klo 14 maissa bussi Hueen ja Lucie lentaa illalla Hanoihin, joten pitaa tulla biitsilta aikaisin takaisin kaupunkiin. Olen Huessa luultavasti paivan-pari ja sitten taas treffaan Lucien Hanoissa. On ollut tosi mukavaa matkustaa hyvassa seurassa, meilla on ollut NIIN hauskaa pari paivaa, ettei oo tosikaan. Juteltiin tanaan huonotuulisuudestakin, etta kun matkustaa yksin ei voi kenellekaan oikein kiukutella, joten nyt kun meilla on toisemme niin annamme tulla taysia. :) Toivottavasti huomenna on parempi paiva ja parempi tuuli.
lauantai 20. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaNiin, varmasti niitä huonoja päiviä tulee reissussakin. Kuulostaa silti mahtavalta sun kokemat asiat ja kateellisena niitä täällä edelleen luen.
VastaaPoistaTäällä on kaikki ihan ok, lunta/räntää on satanut, sitten pakastanut, kaikki ihan jäässä ja nyt paistaa aurinko. Tupakkaa en oo polttanut ja kaikki hyvin! :)