Ensimmainen paiva Hanoissa meni vaan hengaillessa lahikulmilla. Mulla oli kauhee paansarky bussimatkan huonojen unien jalkeen, joten otin pienen valikuoleman hotellilla iltapaivalla. Muuten kaytiin syomassa ja katsomassa jotain hurjan isoa (2,1m) kilpikonnan raatoa, joka on taalla jotenkin cool juttu. Tossa keskustassa on sellanen jarvi ja legendan mukaan jarvessa asunut jattilaiskilpikonna on tuonut jollekin jonkun miekan jarven pohjasta, jolla on sitten tehty jotain ihmeita. Anyways, legendan mukaan jarvessa edelleen asuu jattilaiskilpikonnia ja aina silloin talloin ihmiset nakee niita ja asia on suuri ihme. Kaytiin myos hoitamassa itsejamme, Lucie hieronnassa ja ma $2:n manikyyrissa. Illalla kaytiin hotellin naapurissa irkkupubissa parilla ja aikaisin nukkumaan.
Keskiviikko-aamuna aikainen heratys, check-out guest housesta ja odottelemaan kyytia. Mentiin sellaisella pikkubussilla taynna turisteja joku 3-4h Halong Cityyn, josta hypattiin paattiin ja seikkailu Halong Baylla alkoi. Halong Bay on siis lahti, joka on taynna pienia saaria ja saarissa luolia. En osaa selittaa mitenkaan hienosti, kato vaikka googlesta, jos kiinnostaa tietaa lisaa. :) Syotiin laivalla ensin lounasta ja sitten kiivettiin katolle ihailemaan maisemia. Oli todella sumuinen ja pilvinen paiva, mutta saaret oli silti aivan mahtavan nakoisia. Laiva lipui saarien valista ja saaret vain ilmestyi usvasta - oli todella ihanan nakoista! Porukkaa laivalla oli n.20, lahinna nuoria reissaajia. Juttu luisti ja oli mukavata, vaikkakin aika kylmaa. +38'C:n jalkeen +15'C pilvinen paiva merella todella tuntuu kylmalta! Kaytiin tutustumassa yhteen isoon luolaan, jossa tarun mukaan asui lohikaarme, joka auttoi vietnamilaisia taistelemaan sodassa kiinalaisia vastaan. Luolassa oli mahtavia kivimuodostelmia, jotka oli valaistu typerin varivaloin, mutta oli silti hienoja. Opas selitti tarinoitaan huonolla englannilla, jota kukaan muu kuin mina ei tuntunut ymmartavan, joten mina sitten kaansin tekstin ymmarrettavaksi englanniksi kaikille muille. Yksi pojista naureskeli, etta mun opastus tuli varmaan tekstityksilla, kun olin ainoa joka ymmarsi. :)
Laivalla jatkettiin maisemien ihailua ja jutustelua. Sitten saavuttiin Cat Ban saarelle, jonne jatettiin osa porukasta yopymaan. Me jatkettiin matkaa ja pysahdyttiin vahan ajan paasta ihastelemaan pienta luolaa, jonka sisalla olevaa allasta kutsutaan heavenly swimminpooliksi - taivaalliseksi uima-altaaksi. Mentiin sinne pienella moottoriveneella pienesta aukosta, joka oli talla hetkella nakyvissa laskuveden vuoksi. Legendan mukaan altaassa uiskentelu parantaa kaikki vaivat, joten paikalliset kylpevat siella kuukauden tiettyina paivina, kun kuu on oikeassa asennossa. Me ei kylvetty, kun oli niin kylma eika ollut oikea aika kuukaudestakaan. Kaytiin myos toisessa samanlaisessa poukamassa ja oli aika hieno. Luolasta ulostultuamme bongasin apinan istuskelemassa kallionseinustalla, tuijottamassa meita. Ketterasti se lahti kiipeamaan pystysuoraa seinaa ylospain, kun tultiin liian lahelle. Kaytiin myos pyorahtamassa pienen kalastajakylan edustalla - pienia lauttoja, jolla ihmiset asuivat ja kalastelivat.
Laivalle paluun jalkeen saatiin hytit kayttoomme. Meilla Lucien kanssa iso kahden hengen hytti omalla suihkulla ja vessalla, very nice. Parkkeerattiin yoksi poukamaan, joka oli taynna muitakin veneita - luultavasti siella kansallispuisto-alueella ei saa ihan missa vaan yopya, joten kaikki veneet keraantyy samaan paikkaan. Illallinen tarjoiltiin klo 18:30 ja oltiin aika pettyneita. Saatiin ruokaa porukan kokoon nahden (13hloa) todella vahan ja valitettiin asiasta henkilokunnalle. He vain, ettei ruokaa ole lisaa. Valitettiin viela vahan lisaa ja saatiin keitettya riisia ja soijakastiketta. Niita vaan naamaan. Oltiin aika jumissa, koska oltiin veneessa eika paasty mistaan mitaan ruokaa myoskaan ostamaan, joten oltiin aika vihaisia. Muutenkin veneen henkilokunta oli tylya, mutta onneksi meilla oli hyva porukka laivalla ja me pidettiin ihan omaa kivaamme. Illallisen jalkeen koko henkilokunta oli niin kannissa, etta hyva kun pystyssa pysyivat. Ihme tyyppeja. Alettiin sitten Lucien ja puolalaisen pariskunnan kanssa myos kittaamaan kaljaa ja puolalaisten vodkaa ja paadyttiin viettamaan oikein mukavata aikaa iltamyohaan. :)
Matkaohjelmassa oli mainostettu, etta hintaan kuului kanootteilu luonnonpuistossa ja illalla opas ilmoitti, etta ne jotka haluavat meloa tulevat kannelle klo 6:30 aamulla ja saavat meloa ruhtinaalliset puoli tuntia pienessa poukamassa. Me Lucien ja suurimman osan muun porukan kanssa jatettiin melonta suosiolla valiin ja nukuttiin hetki pidempaan. Aamiaisen piti olla klo 7 ja oltiin siella seitseman aikaan odottelemassa ruokaa, mutta mitaan ei nakynyt. Joten istuskeltiin ja odoteltiin, kunnes oppaamme tuli klo 7:20 sanomaan, etta ollaan missattu aamiainen, koska ei oltu ajoissa paikalla. Oltiin siina vaiheessa vahaisesta illallisesta jo niin nalkaisia, etta kaikki hermostuivat ja alkoivat vaatia aamiasta kovaan aaneen. Ja mehan oltiin paikalla klo 7, aamiainen vain ei ollut! Ihan ihme juttu. Vahan aikaa vaannettyamme saatiin lopulta ruhtinaallinen meriaamiainen - paahtamatonta paahtoleipaa, voita, hilloa ja paistettu kananmuna jokaiselle. Samaan aikaan henkilokunta toisessa poydassa soi isoa kattilallista nuudeleita ja katkarapuja. Oltiin tyytyvaisia siihen vahaan mita saatiin ja oltiin hiljaa.
Mun, Lucien ja puolalaisen pariskunnan oli tarkoitus klo 7.30 vaihtaa toiseen veneeseen, joka veisi meidat Cat Ban saarelle. Puol kasin aikaan opas sanoi, etta vene tulisi hakemaan meita kolmen minuutin kuluttua. Siihen aikaan oltiin jo tungettu vahainen aamiaisemme suihimme ja vain odottelimme noutoa. Mitaan ei tapahtunut melkein 1,5 tuntiin ja lopulta Lucie kysyi milloin meita tultaisiin hakemaan. Opas sanoi, etta oltiin myohastytty laivasta, koska soimme aamiasta. Me huuli pyoreana, etta mitah?! Pienen painostuksen jalkeen saatiin opas vakuuttuneeksi, ettei todellakaan olla lahdossa yhden yon jalkeen takaisin Hanoihin, koska oltiin maksettu kaksi yota ja etta ei todellakaan olla missattu mitaan venetta surkean aamiaisemme takia. Lopulta han soitti jollekin toiselle oppaalle ja sopi, etta joku ohikulkeva vene ottaa meidat kyytiin ja paastaan heidan kyydissaan Cat Ban saarelle. Ihan ihme juttu! Lopulta odoteltiin viela puolisen tuntia toista venetta meita hakemaan ja hypattiin veneesta toiseen. Heti parempi fiilis - heidan mukava oppaansa tuli heti morjenstamaan ja kertomaan paivan ohjelmasta. Tutustuttiin heti amerikkalaisiin Joeen ja Bryaniin ja naureskeltiin meidan kauhistuttavalle laivakokemukselle. Kaikki mika ei tapa vahvistaa... :)
Saavuttiin Cat Ban saarelle ja pakkauduttiin pikkubussiin ja ajettiin n.15min. Sitten lahdettiin kiipeamaan viidakkoista vuorta ylospain nakoalatasanteelle. Matkaan oli varattu 2h, joten tiedossa oli aikamoinen vaellus. 90% matkasta erittain jyrkkaa nousua, erittain huonoja portaita, erittain vaarallisia, liukkaita mutaisia kohtia. Ja kaikki tietenkin ilman mitaan etukateisvaroitusta siita, etta kannattaisi laittaa kunnon trekkikengat jalkaan - suurin osa oli lipolapoissa liikenteessa, kuten mina. Selvittiin hengissa ylos, otettiin pari valokuvaa ja lahdettiin laskeutumaan alas - joka oli viela vaarallisempaa ja vaikeampaa. Paastiin kuitenkin kunnialla alas ja odoteltiin muuta porukkaa vuoren juurella jutellen muitten matkaajien kanssa.
Sitten taas pikkubussiin ja n.30min matka saaren kaupunkiin ja hotelliin. Hotellilla nautiskeltiin ihanaa, riittoisa lounas ja sen jalkeen meilla oli vapaa-aikaa hengailla saaressa. Kaytiin Lucien kanssa vahan huoneessa rentoutumassa ja lahdettiin myohemmin iltapaivalla katselemaan kaupungin satamaa ja meininkeja. Kaupunki oli todella pieni ja meidan mukava opas sattui ajamaan mopolla ohi ja vei meidat johonkin paikalliseen ravintolaan, jossa meidan amerikkalaisystavat oli jo hyvassa nousussa. Otettiin siina muutamat oluset ja mentiin takaisin hotellille valmistautumaan iltaan. Illallinen hotellilla klo 18:30 ja meidan matkaopas nimitti mut ryhmanjohtajaksi viemaan koko porukka baariin, koska han lahti meidan syodessamme jonnekin muualle. Hassuinta oli, etta ihmiset oikeesti luuli (kaksi eri ryhmaa laitettiin siina vaiheessa yhteen), etta olen matkaopas ja etta asun saarella, kun kuulemma olin niin elementissani kavellessani kaduilla jne. :) Mentiin samaan baariin, missa oltiin iltapaivalla ja meidat toivotettiin tervetulleeksi ilmaisella riisiviinalla ja happy hour tarjouksilla. Musiikki lahti soimaan ja ihmiset alkoivat viihtymaan. Meita oli paikalla n.20 ihmista Tsekista, Puolasta, Tanskasta, USA:sta, Argentiinasta, Saksasta, Espanjasta jne. ja alettiin soittamaan YouTubesta (joka oli yhdistetty ravintolan aanentoistolaitteisiin) kaikkien maiden omia hittibiiseja. Oli NIIN hauskaa!! Uskaliaat maistoi ravintolan erikoisuutta kaarmeviinia (=vodkaa, johon on lisatty kokonainen kaarme) tai sen muita versioita (esim. skorpioniviinaa, gekkoviinaa, lintuviinaa jne.). Ma maistoin tuota herkkua jo Mekongilla, joten en tuntenut tarvetta siihen nyt.
Ilta eteni, porukka vaheni ja lopulta oli jaljella mina ja viisi muuta (+muutama paikallinen). Yhtakkia sisaan paukas viiden hengen porukka suomalaisia, jotka on saarella pari viikkoa kiipeilemassa kallioilla. Suomi-musaa soimaan ja tanssilattia kayttoon! Paikalliset grillas pihalla jotain yokottavaa sillin makuista kalaa ja munkin oli tottakai pakko menna sita maistamaan. Yok. Lopulta baarissa oli jaljella enaa mina ja paikalliset, joten paatin minakin lahtea kotiin. Yks baarin henkilokunnasta hankki mulle ilmaisen mopokyydin sen jonkun kaverin mopolla ja paasin hotellille joskus kahden maissa.
Aamulla heratys klo 7 ja aamiainen klo 7:30. Bussi tuli meita hakemaan klo 8:15 ja mentiin takaisin satamaan odottelemaan meidan venetta hakemaan meita. Veneessa oli samaa porukkaa mita eilen jatettiin saareen yoksi ja juttu lensi taas erittain vauhdikkaasti. Pienta vasymysta oli ilmassa, mutta ihana, lammin auringonpaiste (ensimmaista kertaa Halong Baylla!) piristi kummasti. Maisemat oli edelleen upeita, otettiin paljon valokuvia ja vaan ihmeteltiin maailman ihmeellisyytta. Joskus klo 11 jalkeen oltiin perilla Halong Cityssa, odoteltiin tunnin verran minibussia viemaan meidat lounaalle ja lounaan jalkeen suunta takaisin kohti Hanoita. Koko reissusta jai puuttumaan aika paljon asioita mita meille luvattiin, mutta ma en jaksa ruveta vaantamaan naiden kanssa mistaan pikkujutuista. Luultavimmin saatais takaisin dollari tai pari, joten en jaksa. En nain vahien unien jalkeen. :)
Hanoissa tultiin samalle hotellille missa oltiin aikaisemminkin ja he olivat taynna. Ihana respan tati oli kuitenkin hommannut meille huoneen samalla hinnalla viereisesta hotellista ja huone oli aivan mahtava! Iso, kaksi isoa sankya, pieni parveke jne. Me likey! Kaytiin hakemassa meidan laukut sailytyksesta (ne oli sellasella pienella guest housella jemmassa) ja Lucie jai hotellille relaamaan ja ma tulin tanne internettiin kirjottelemaan. Tunnin paasta (klo 20) treffataan laivan porukoita tossa kulman takana muutamien drinkkien merkeissa, joten tiedossa taas hauska ilta! Huomenna oli tarkoitus mahdollisesti tehda jotain city touria, mutta taidan jattaa valiin. Sitten jaa kuollut Ho Chi Min lasiarkussa nakematta, mutta oh well. Sunnuntaina siis lento Luang Prapangiin Laosiin, siina suunnitelmat tahan mennessa.
By the way, sisko on valitellut, ettei kommentti-osio tassa blogissa toimi. En ole poistanut kenenkaan kommentteja, joten ainoat kommentit jotka on tulleet perille on ne, jotka blogissa on kaikkien nahtavilla. Jos ette saa kommentoitua, niin laittakaa vaikka sahkopostia - olisi kiva kuulla mita teitille kuuluu. Ja iso kiitos kaikille, jotka ovat minua muistaneet spostilla tai Facebookitse!
perjantai 26. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joo, kyllä tää kommentit toimii, täytyy vaan valita tosta alhaalta Kommentti nimellä:-paikkaan sovellus, mistä omat tiedot tulee.
VastaaPoistaEli käytännössä tarttee olla google-tili tai vastaava.
Kuuluu ihan hyvää!