Eilen aamulla varhain ylos, kun bussin piti lahtea kohti Phnom Penhia klo 7. Arvaahan sen - minibussi tuli hakemaan guest houselta klo 7:10 ja kavi viela ympari kaupunkia viisi muuta paikkaa lapi ja sitten vasta bussiasemalle. Bussi lahti liikenteeseen joskus vahan ennen kahdeksaa. Ihan kiva ilmastoitu bussi, ei valitusta siita. Lippu yli 300km:n matkalle $4,50. Sain vierustoverikseni taskukokoisen mummelin, joka nukkui mun kainalossa suurimman osan matkasta - lampoa ja laheisyytta. <3 Bussi pysahteli tunnin-parin valein tien vieressa oleviin ravintoloihin, joissa sai syoda ja juoda ja sitten taas jatkettiin matkaa. Kuten arvasinkin ei luvattu 4-5h:n bussimatka ollut ihan sita, vaan sain samalla hinnalla 7h mummo kainalossa ajelutusta, jatkuvasti repeatilla soivaa karaokevideota (joka aloitettiin tietenkin alusta joka kerta kun pysahdyttiin, joten loppumatkasta pystyin minakin laulamaan mukana, vaikka tekstit olikin paikallisella ripellyksella kirjoitettu) ja kuskin jatkuvaa toottaysta. Ilmeisesti tapana on varoittaa kaikkia samaan suuntaan menevia, etta taalla nyt tullaan. Ohitettaville rekoille tootattiin kovempaa, henkiloautoille vahan vahemman, mopoille viela vahemman jne. Hyvin sai kuitenkin nukuttua, kun oli tarpeeksi vasynyt.
Phnom Penhissa eli Kambutsean paakaupungissa oltiin perilla joskus klo 14 maissa. Bussin ymparille keraantyi heti n.satabiljoonaa ihmista tarjoamaan kassinkantopalvelua, myymaan mita ihmeellisimpia asioita, tarjoamaan kyyditysta ties sun minne jne. Hyva juttu oli, etta bussia oli pysakilla odottamassa myos aseistetut (ihan kunnon kivaareilla) poliisit ja vartijat, jotka vartioivat, ettei kukaan paase ottamaan meidan laukkuja tavaratilasta. Kassin sai lippua nayttamalla. Hyvahyva. Tuktukilla Lonely Planetin suosittelemaan guest houseen, josta sain ihan kivan huoneen omalla suihkulla+vessalla hintaan $5/yo. Guest house on kivan pienen jarven rannassa (jota kylla viime vuosina on alettu tyhjentamaan, etta saadaan lisaa maata rakentamista varten) ja ravintola on kivasti laiturilla jarven paalla. Myos suurin osa huoneista on jarven paalla, periaatteessa sellaisella laiturilla - myos mun huoneeni. Nice! Illan vaan chillailin guest housella ja kavin tassa naapurissa netissa. Tapasin kolme suomalaista tyttoa, jotka on reissailleet jo pidemman aikaa taalla Aasiassa ja heidan kanssa jubaillessaan meni kivasti ilta.
Tanaan lahdin liikkeelle jo aikaisin ja suuntasin kohti Royal Palacea. Se oli tietenkin mun tuurilla just tana aamuna kiinni klo 10 asti jonkun seremonian takia, joten paadyin aluksi viereiseen kansallismuseoon ihmettelemaan vanhoja eri puolelta Kambutseaa kerattyja veistoksia ja patsaita. Klo 10 olin sitten tikkana palatsilla ja kavin sita ihailemassa. Aika mahtava paikka! Palatsi on oikeastaan aidattu alue, jolla on monia eri temppeleita, ihana puutarha, nayttelyita eri kambutselaisista erikoisuuksista (esim.perinteisesta pukeutumisesta) jne. Palatsin kuuluisimmat jutut on hopeinen pagoda eli iso temppeli, jonka lattia on kokonaan tehty hopeisista laatoista, seka yli 900kg painava kultainen buddha-patsas, jonka tekemiseen on myos kaytetty yli 2000 timangia. Bling bling! Paasin myos soittamaan paikallisen bandin kanssa sellaista ksylofoni-tyyppista soitinta (vai mika se nyt onkaan - ksylofoni, mutta puusta tehty). Kaverit opetti mulle jonkun helpon riffin, jota sitten veivasin niitten saestykseksi. Olisivat kuulemma palkanneet mut bandiin, mutta kieltaydyin kohteliaasti. :)
Sitten kohti Central marketin kojuhelvettia, joka oli kylla aika pettymys. Ei yhtaan mitaan ostamisen arvoista, mutta tulipahan nahtya. Tanaan muuten ekaa kertaa kokeilin suosituinta paikallista kulkuvalinetta moto-taksia eli mopo/moottoripyora kuskilla. Liikenne on taalla ihan yhta sairasta kuin muissakin isoissa kaupungeissa, mutta jotenkin taalla on liikenteessa ihana rauhallisuus. Tarkoitus ei ole kilpailla siita kuka ajaa koviten vaan liikenne soljuu mukavasti, valilla kuka ajaen millakin kaistalla, mutta homma toimii. Motot on puolet halvempia kuin tuktukit, joten silla mennaan.
Kavin asken kyselemassa viisumiasioita matkan jatkoa ajatellen. Pitaakin jumittaa taalla Phnom Penhissa vahan suunniteltua pitempaan, kun Vietnamin viisumin saamiseen menee kaksi arkipaivaa ja maanantai on tietenkin pyha - prkl. Maanantaina on taalla naistenpaiva ja sen vuoksi myos kaikki virastoissa tyoskentelevat miehet saavat vapaapaivan - EPISTA!! Alunperin oli tarkoitus hankkia molemmat Vietnamin ja Laosin viisumit kerralla, mutta siihen menis viela 1-2 paivaa lisaa, joten jatan Laosin viisumin hommaamisen Vietnamin puolelle. Kyselin viisumeita muutamasta eri paikasta ja hinnat vaihteli $38-50. $38:lla saa 15paivan viisumin, jonka saamiseen menee 2 arkipaivaa, $39:lla sais 30pvan viisumin, mutta sen saamiseen menis 3pvaa. Joten otan mita luultavimmin 15pvan viisumin ja paasen taalta lahtemaan eteenpain torstaina. Taalla on siis nyt aikaa tehda ja nahda, joten otan aika iisisti. Nahtavaa ei kuitenkaan ole ihan hirveasti, joten ei kiirusta...
By the way! Laitan asiasta viela sahkopostiakin, mutta laitan nyt tahankin. Loysin ilmoituksen orpokodista, joka mielellaan ottaisi vastaan lahjoituksia (rahaa, ruokaa, vaatteita). Ajattelin menna sinne kaymaan ensi viikolla tiistaina tai keskiviikkona, joten jos joku haluaa lahjoittaa rahaa hyvaan tarkoitukseen, niin let me know! Paikan nimi on Sunflower Orphanage ja lisatietoa loytyy osoitteesta http://sunflowerorphanage.org. Rahaa voi laittaa mun tilille (Sampopankki 800024-10655830), mutta laitattehan mulle kans lahjoituksestanne sahkopostilla viestia, niin tiedan miten paljon rahaa sinne vien. Tarkoituksena olis etten veisi sinne kateista vaan kavisin ostamassa jotain esim. ruokaa/vaatteita/leluja, joten jos haluat rahasi suunnattavan johonkin tiettyyn asiaan, niin let me know!
perjantai 5. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti