keskiviikko 17. maaliskuuta 2010

Mutakylpya, mineraalivesisuihkua ja hyvaa seuraa

Ensimmainen paiva Nha Trangissa meni mukavasti bussissa tapaamani Lucyn kanssa. Otettiin aamu hotellilla iisisti, kaytiin suihkussa, syotiin aamiaista jne. Sitten paatettiin vuokrata hotellilta polkupyorat (25.000dongia/pyora eli 1 euro) ja lahdettiin tutustumaan kaupunkiin. Ensimmainen pysahdys apteekissa, josta sain salvaa syyhypuremiani varten, joita on molemmat jalkapoydat ja nilkat taynna. Kutina on hallinnassa, lahinna suihkun jalkeen vahan kutisee, mutta rasva auttaa. Nyt parin paivan rasvan jalkeen tilanne rupeaa olemaan hallinnassa eika puremia ole enaa tullut lisaa.
Lahdettiin pyorilla ihanaa(!!!!) hiekkarantaa pitkin polkemaan, ihasteltiin maisemia ja nautittiin. Pysahdyttiin kylmalla juomalla yhdessa aika hienossa rantabaarissa ja sitten jatkettiin matkaa kohti kylan kuuluisaa pagodaa eli temppelia/luostaria Long Son Pagodaa. Ajomatkaa sinne pyorilla n.10min ihan alyttomassa liikennesotkussa ja matkalla ainakin viisi liikenneympyraa, joissa on ihan kiva ajella kaikkien mopojen ja autojen seassa, jotka ajaa aivan taysin ilman saantoja ihan minne haluaa. Rauhassa kun menee, niin kaikki hyvin. Temppeli oli hieno ja sen takana oli iso makaava buddha-patsas ja korkealla kukkulalla iso istuva buddha-patsas, jota kiivettiin ihastelemaan. Aika makee paikka. Temppelin vieressa on pieni luostari, jossa asuu edelleen n.80 munkkia, seka pieni koulu, jossa opetetaan englantia, japania ja buddhismia. Jaatiin luostarin ulkopuolelle pieneen ravintolaan lounaalle. Oltiin ainoat lankkarit paikalla ja ruoka oli taivaallisen hyvaa ja aarettoman halpaa. Sitten taas pyoran selkaan ja kauheaan liikennesotkuun ja pienten mutkien kautta takaisin hotellille.
Pieni valikuolema ja sitten taas pyorien selkaan ja kohti Dam market-toria. Sekin oli taysin turistiton ja me nautittiin paikallisten seurasta. Nautittiin ihanaa kylmaa kookosmehua suoraan kookospahkinasta (ne leikkaa vaan "kannen" auki ja tyontaa pillin sisaan) ja sitten takaisin hotellille. Illallispaikka katsottiin suoraan Lonely Planetista ja hypattiin taksiin, joka vei meidan sinne. Kyseessa oli paikallinen kalaravintola ja ruoka oli aivan tajuttoman hyvaa! Naista kolmesta maasta mita olen nyt kaynyt lapi, on vietnamilainen ruoka aivan ehdottomasti eniten mun mieleen. Yksinkertaisia, puhtaita makuja, maukkaita vihanneksia ja yrtteja - NAM! Syyhylaakkeen takia en ikava kylla saa nyt syoda katkarapuja, jotka on taalla aarettoman halpoja ja Lucyn mukaan ihan kipeen hyvia. Laakitys jatkuu viikon, joten sen aikaa pitaa olla ilman katkiksia. :( Illallisen jalkeen rauhallinen kavely takaisin hotellille rantaa pitkin, jossa oli paljon paikallisia perheita ja pariskuntia nauttimassa turistivapaasta rannasta. Ranta oli hyvin valaistu, joten se oli ihan turvallinen kavelymatka. Ihme, ettei ollut muita turisteja liikenteessa, mutta hyva meille. Paikalliset ihmiset oli aivan ihania ja tulivat juttelemaan ja tervehtimaan vaikkeivat osanneet sanaakaan englantia. Yks ihana pikkupoika toi naytille nappaamansa pienen pienen ravun - ihana! Hotellilla pikainen suihku, koko kehon rasvaus syyhyrasvalla ja aikaisin nukkumaan.
Aamulla treffasin Lucyn aamiaisen merkeissa ja paatettiin lahtea viettamaan paivaa paikalliseen mineraalivesikylpylaan. Ilmeisestikin paikka on kuuluisa parantavasta mudasta ja hyvaa tekevasta luonnollisesta mineraalivedesta. Niin ja kuumista lahteista - mineraalivesi oli +38'C. Lucy jai uima-altaalle loikoilemaan, ma lahdin kohti mutakylpya. Hinta 100.000dongia (reilu 4euroa). Ensin mentiin mineraalivesisuihkuun (5min), sen jalkeen altaaseen, johon laskettiin oudon hajuista ruskeaa mutaa (15min), sitten annettiin mudan kuivua auringossa (10min), uudestaan mineraalivesisuihkuun (5min) ja sitten viela mineraalivesipainepesuriin (5min). Paadyin samaan mutakylpyyn vanhemman englantilaisen pariskunnan ja aussiukkelin kanssa ja juttu lensi. Naurettiin mutakylvyssa, etta ymmarretaan nyt miksi vesipuhvelit kylpee mudassa. Koko satsin jalkeen oli aika vasahtanyt olo. Treffasin Lucyn mineraalivesiuima-altaan vierella ja makoiltiin siella vahan aikaa. Sitten taivaallinen kalalounas ja kyydilla takaisin hotellille.
Valikuoleman jalkeen lahdettiin vahan hengailemaan hotellin laitamille ja paadyttiin vahan shoppailemaan. Lucy otti hieronnan (120.000dongia / 1h kokovartalohieronta = 5euroa) ja mina manikyyrin ja pedikyyrin. Nolotti nostaa esille mun pureskellut ja arpiset jalat, mutta tytot sanoi, ettei se mitaan haitannut, joten sinne vaan. Hinta yhteensa molemmista 90.000dongia (3,5 euroa). Sitten vahan lisaa shoppailua, aivan ihana illallinen paikallisessa katukeittiossa (paikallisten ihmisten ymparoimana) ja vatsat pullollaan takaisin hotellille. Ihana paiva, kertakaikkiaan!
Huomiseksi varasin itselleni saarikiertueen, joka lahtee heti aamusta liikenteeseen ja palaa klo 16 maissa. Tiedossa hauskanpitoa, musiikkia, snorklailua jne. Hinta $7 sisaltaen kyydit, ruoat, kaikki. Sen jalkeen klo 18-18:30 lahto yobussilla kohti Hoi Annia, jossa olen sitten perilla anivarhain perjantai-aamuna. Lucy lentaa Hoi Anniin perjantaina, joten treffataan sitten taas siella. Kiva, kun on matkaseuraa, meilla on ollut todella hauskaa yhdessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti