perjantai 19. maaliskuuta 2010

Saariristeily ja Hoi An

Eilinen saariristeily oli mahtava! Ensin bussilla satamaan, jossa kiivettiin paattiin. Mukana n.20-30 ihmista, lahinna vietin aikaa amerikkalaisen poitsun ja kanadalaisen perheen kanssa. Oppaana mukava Bau, joka piti huolen, etta kaikilla oli hauskaa.
15min paattiajelun ja upeiden maisemien jalkeen pysahdyttiin saarelle (tai oikeastaan saaren edessa olevalle laiturihassakalle) ja hypattiin mereen ihastelemaan koralleja. Saa ei ollut meidan puolellamme, vaan tuuli niin kovaa, etta snorklaaminen oli aika mahdotonta (varsinkin tallaiselle kokemattomalle snorklaajalle). Sen sijaan otin 30.000 dongilla (reilu euro) kayttooni pienen suuren suurta amparia muistuttavan lasipohjaisen veneen (soutajan kera) ja sen kanssa paasin ihailemaan merenpohjan ihmeellisyyksia. Kalat oli kuin suoraan ihanimmasta akvaariosta ja korallit aivan upeita. Meinas vahan tulla merisairaaksi siina paatissa, kun oli sen verran kova aallokko, mutta isommassa paatissa olo parani - onneksi.
Sitten suunta seuraavalle saarelle, jonka ulkopuolelle ankkuroiduttiin. Tarjolla oli lounasta, jonka jalkeen meille esiintyi oppaan mukaan Vietnamin kuuluisin poikabandi - veneen miehisto oppaan kera. Kaverit veti oikein hyvan setin, suurin osa lansimaisia covereita, mutta mukana myos erittain mahtava vietnamilainen biisi cyclokuskin (polkupyorariksa) rankasta elamasta. Sanat meni jotenkin nain: "Every morning I'm driving my cyclo, with my girlfriend, weighing 100 kilo. It is very hard to leave my house, as there is a big hill infront" jne. Aivan mahtava!! Kavereitten soittimet oli parhaat paivansa nahneet ja rumpusetti koostui lahinna erinaisista kansista ja poydankulmasta. Setin jalkeen aukeni "floating bar" eli kelluva baari - traktorin sisarenkaan paalle viritetty verkkohassakka, jossa yksi laivan pojista tarjoili juomia kelluen veneen vierella. Ja taas siis mereen, plumpsis!
Matka jatkui kohti kolmatta saarta, jossa vietettiin pari tuntia rantatuoleilla maaten ja maisemista naatiskellen. Mahdollisuus oli tehda monenmoista, esim. ajaa vesiskootterilla, mutta ne maksoi kaikki ekstraa, joten jatin valiin. Neljannella saarella oli hieno akvaario-paikka eli altaissa kaikenmaailman kaloja, haita, kilpikonnia, koralleja, meritahtia yms. Ulkona oli iso luonnon allas, jossa sai syottaa kaloja ja aivan jarjettoman kokoisia kilpikonnia. Oli upeata nahda yleensa niin kompelot kilpikonnat liukuvan elegantisti vedessa.
Sitten oli jo aika suunnata takaisin kaapunkiin. Hotellilla kavin Lucien huoneessa suihkussa ja sitten lahdettiin syomaan. Siella ollessamme sain Suomesta ihanan viestin - Miia ja Kaitsu olivat saaneet tyttovauvan. Itkemaanhan sita tietenkin piti ruveta ja ravintolan porukka ihan ihmeissaan, etta onko ruoassa jotain vikaa. Syomisen jalkeen olikin jo mun aika menna hotellille odottelemaan yobussia, joka tuli joskus kuuden maissa mua hakemaan. Olin ensimmainen bussissa, joten sain valita paikan ja sain mieleiseni alatason ikkunapaikan. Heti ensimmaiseksi viime kerrasta viisastuneena heitin bussiyhtion huovan menemaan ja suihkutin petini hyttysmyrkylla. :) En tieda oliko siita muuta hyotya, kuin antaa mulle mielenrauha, mutta kuiteskii. Bussi tayttyi vahitellen ja kyytiin tuli myos pari Ruotsissa asuvaa suomalaisnaista, joiden kanssa vaihdettiin sana jos toinenkin.
Yobussissa ei tapahtunut mitaan maailmaa mullistavaa. Pari pysahdysta, paljon torvensoittoa, huonoja teita, paljon hitaita rekkoja ja toinen toistaan hurjempia ohituksia. Lucie oli tulossa Hoi Aniin lennolla seuraavana aamuna, joten oltiin sovittu, etta tavataan taas taalla. Perilla Hoi Anissa olin joskus ennen seitsemaa aamulla ja kiersin mopotaksin kanssa muutaman hotellin ennenkuin loysin mieleisen ihan keskustan kupeesta. Huone $10/yo ja hotellissa on uima-allas, joten ei paha. Soin vahan aamiaista ja menin paikkareille.
Paivalla treffasin Lucien, joka oli naapurihotellissa. Kaytiin lounaalla ja sitten lahdettiin tutustumaan kaupunkiin. Hoi An on yksi maailman kulttuuriperintokohteista vanhan kaupunkinsa johdosta, ihana melko pieni kaupunki, jossa on helppo paasta paikasta toiseen kavellen. Ensin kaytiin varaamassa huomiseksi reissu jonnekin raunioille (en nyt muista mita ne oli, kerron huomenna lisaa) ja sen jalkeen tilaamassa itsellemme vahan vaatteita. Taalla on 500-600 ompelimoa ja on erittain normaalia teetattaa taalla vaatteita - mulle on tulossa pellavahousut ja mekko, jotka saan huomenna tai ylihuomenna itselleni. Jepajee.
Sen jalkeen kappailtiin vanhassa kaupungissa ja vahan shoppailtiin jotain pienta. Pieni valikuolema hotellilla ja sitten illalliselle keskustaan. Mentiin pari korttelia cyclon kyydissa ihan vaan laiskuuttamme ja koska en ollut sellaisen kyydissa ennen ollut. Mielenkiintoista.
Nyt nukkumaan, huomenna aikainen heratys!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti