tiistai 9. maaliskuuta 2010

Killing fields, S-21 ja shoppailua

Lahdin aamulla heti aikaisin mopon kyydissa kaupungin ulkopuolelle ihmettelemaan yhta todistetta ihmisen idiootteudesta. Kyseessa siis punaisten khmerien aikaan hyvinkin aktiivisesti kaytetty Killing Fields - Tappokentat, jotka sijaitsevat Cheung Ekin kylassa n.15km kaupungin ulkopuolella. Punaiset khmerit kayttivat paikkaa 1975-1979 tappaakseen kaikki omasta mielestaan vaaranlaiset ihmiset. Haaveena oli tehda Kambutseasta ideaali tyovaen maa ja tata yritettiin toteuttaa massamurhaamalla kaikki akateemisesti koulutetut, kaikki ulkomaalaiset tai ulkomaalaistaustaiset, kaikki vaaran hallituksen virkaatekevat, entisen hallituksen alla olleet sotilaat, buddhamunkit jne. Tappolistalla olivat yleensa koko perheet - ihan silta varalta, ettei maahan vaan jaa kenellekaan heita kohtaan mitaan kaunaa. Sen vuoksi tapettiin kaikki sananmukaisesti vauvasta vaariin - osa "syysta" (=olivat oikeasti punaisten khmerien hallitusta vastaan) ja suuri osa vaan sen takia, etta he nayttivat akateemisilta, rikkailta tms. Tai sitten joku oli antanut "vedenpitavan vihjeen" uhrin "vaaranlaisuudesta" - melkein mika vaan riitti paasyyn tappolistalle. Uskomatonta, etta ketaan jai henkiin. Heti portista sisaanpaastya oli vastassa korkea torni - muistomerkki siella tapetuille ja sinne haudatuille. Kun 80-luvulla oli alettu kaivaa paikan 129 joukkohautaa auki ja loydetty n.9000 ihmisen luut. Hautoja avatessa luita oli keratty katoksiin kasoihin - yhteen paakallot, toiseen saariluut jne. 80-luvin lopussa rakennetussa muistomerkissa on 18 kerrosta - alimmaisena haudasta loytyneita vaatteita, sitten muutama kerros paakalloja jne. Osassa paakalloissa edelleen merkkeja kuolinsyysta - luoteja saastaakseen suuri osa uhreista tapettiin lyomalla paahan mita erinaisimmilla astaloilla ja sen jalkeen vedettiin kurkku auki ja uhri heitettiin joukkohautaan oli tama elossa tai ei. Paalle heitettiin kemikaaleja kahdesta syysta: 1) varmistaakseen ehka viela elossa olevien uhrien kuoleman ja 2) poistaakseen ruumiista hetken paasta lahtevaa loyhkaa. Ihan kiva.
Muistomerkin takana oli nakyvissa osa joukkohaudoista. Joukkohaudoista 86kpl on avattu ja jaannokset tutkittu, osa on jatetty avaamatta. Yksi hauta oli ollut taynna paattomia ruumiita, joilla suurimmalla osalla beigen varinen univormu paalla - entisen hallituksen sotilaita. Toinen hauta oli ollut taynna naisten ja lasten ruumiita, lahinna alasti. Taman joukkohaudan vieressa oli puu, jota kaytettiin lasten ja vauvojen tappamiseen. Jatan yksityiskohdat jokaisen mielikuvituksen varaan. :/
Lisaksi alueella oli pieni museo, jossa valokuvia alueen kaivauksista ja historiaa tekijoista, miten tilanteeseen oli paadytty jne. Viimeiseksi kavin viela katsomassa 15min dokumenttielokuvan alueen historiasta. Yok.
Mukava paiva jatkui toiseen erittain iloiseen ja mukavaan paikkaan - Tuol Slengin museoon. Museo sijaitsee entisessa koulussa, jota kaytettiin punaisten khmerien vallan aikana vankilana (nimeltaan S-21) ja kidutuspaikkana tuhansille "epaillyille". Epaillyt tuotiin tanne ympari Kambutseaa epailtyna mita hirveimmista jutuista (esim. akateemisuudesta, liian vaaleasta ihonvarista jne.), heita kuulusteltiin, kidutettiin, orjuutettiin, pidettiin nalassa ja mita muuta hauskaa nyt keksiikaan. Taallakaan ei nahty mitaan eroa miesten, naisten tai lasten suhteen - syyllinen mika syyllinen. Uhreista otettiin kaikista kuva vankilaan saapuessa ja toinen kuva, jos he ikavasti sattuivat kuolemaan erimuotoisen kidutuksen (esim. hakkaamisen, vedessa pitamisen, sahkoshokkien) takia, etta oli todisteita, ettei epailty ole paassyt karkuun vaan on saanut rangaistuksensa. Taysin viattomilta ihmisilta pakotettiin kiduttamalla jopa 1000 sivuisia tunnustuksia paivasta toiseen jatkuvalla kovalla tyolla. Kun oli todettu tarpeeksi syylliseksi voitiin "rikollinen" hyvilla mielin viela esim. ylla mainittuun paikkaan tapettavaksi. Vankilaan kuului nelja isoa, kolmekerroksista koulurakennusta, joissa pienen pienia selleja, kidutushuoneita yms. mukavuuksia. Museoon kuului myos pieni elokuvahuone, jossa naytettiin tunnin pituinen dokumentti paikan kauheuksista. Naytilla oli myos paljon valokuvia paikasta "in action", vangeista (elavina ja kuolleina), kertomuksia vankilan tyontekijoilta ja vankien omaisilta, muutamalta harvalta henkiinjaaneelta vangilta jne. Punaisten khmerien kauhut ovat tosiaankin koskettaneet koko kansaa, tavalla tai toisella. Khmerien johtajien oikeudenkaynnit ovat edelleen kesken(!!!!), joka tuntuu aivan kasittamattomalta. Vankilan ja tappopaikan tyontekijoita ei edes vissiin yriteta laittaa vastuuseen teoistaan, vain ylempi johtoporras - muuthan vain toimivat toisten kaskysta. Juuri nain.
Piristavan aamuisen museokokemuksen jalkeen suuntasin isolle Russian marketille (Ryssatori) etsimaan jotain viemista lastenkodin lapsille. Oli todella vaikeaa loytaa heille mitaan kivaa. Ainoat lelut mita loytyi olivat joko liian lapsellisia tai aivan turhaa halpaa kiinakamaa, joten jatin ne suosiolla ostamatta. Ostin yhdesta kojusta melko halvalla erivarisia papereita ja puuvareja, ja toisesta sille isoimmalle 16-vuotiaalle tytolle kauniin hiusklipsun. Itselleni loysin uuden hiuspannan hajonneen tilalle ja uudet aidot nahkaiset (as if) Timberlandin (as if) sandaalit. Mulla nimittain hajos eilen (vai toissapaivana) mun Katilta muutossa ilmaiseksi saamat ehdottoman parhaat vaellussandaalit, kun niista levahti pohja kahteen osaan. Niitten korjaamista ajatellen ostin myos hassulta setalta animoiden ja kasilla puhuen liimaa enka ole vielakaan ihan varma mita sain. :) Menen kohta askartelemaan-paskartelemaan niitten sandaalien kanssa, saa nahda miten kay.
Kavasin guest housella viemassa kamat takaisin, kavin vahan syomassa ja pienen neuvottelun jalkeen sain kuulla toisesta markkinapaikasta, jossa kay lahinna vain paikallisia. Sielta lahdin etsimaan lapsille jotain lukemista ja loysinkin pari ihan kivaa loytoa. Ostin kaksi paikallista satuvihkosta (sellasia pehmeakantisia siis), joissa on molemmissa pari perinteista kambutsealaista satua kuvituksineen seka englanniksi etta khmeriksi. Kaikki lapset opettelevat koulussa englantia, joten luulisin etta nama ovat heille hyvia. Lapset voivat niita lueskella itse tai vapaaehtoiset voi niita heille lukea. Sen lisaksi loysin lapsille tarkoitetun kuvasanakirjan, jossa on kuvien kanssa monia sanoja englanniksi ja khmeriksi - esim. yksi sivu hedelmia, yksi huonekaluja jne. Luulisin sen olevan ok. Ostin viela riisin valkoista paperia, etta saavat piirtaa piirtamisen ilosta, pari pienta muovista palloa (taallakaan ei oikein ollut mitaan laadukasta lelua), vahan karkkia ja viimeiseksi kavin viereisessa apteekissa ostamassa haavanhoitotuotteita, puhdistusainetta jne. Niin ja sitten loysin tosi halvalla taulutusseja. Kun olin siella lapset piirteli ihan innoissaan toisessa makuuhuoneessa olevalle taululle, mutta tussit olivat jo parhaat paivansa nahneet. Ostinkohan viela jotain muuta? Hmm hmm. Naihin meni rahaa vaan joku $20, ei varmaan ihan edes sita, joten ruokaan jaa viela todella paljon rahaa. Olisin hyvin voinut ostaa noita kivoja juttuja vahan enemmallakin, mutta kun ei oikein loytynyt mitaan kivaa. Niita heti hajoavia kiinalaisia kertakayttoleluja siella orpokodissa tuntui jo olevan eika ne oikein tunnu kovin kivoilta sinne vieda hajoamaan.
Takas guest houselle ja paadyin ameriikan poikien kanssa katsomaan saksaksi dupattua Avatarta erittain huonosta tv:sta. Uskon kylla, etta 3D:na elokuva on varmaan ihan hieno, mutta nain nahtyna ei tehnyt juurikaan vaikutusta. Oh well.
Ihanaa ihmiset, kun olette lahjoittaneet niin paljon rahaa orpokodille! Talla hetkella kasassa on reilu 200euroa (siihen ei ole laskettu se mita itse laitan, joten summa on ainakin 250e!!) ja silla saa ostettua orpokodille PALJON kamaa. Menen huomenna siis heti aamusta sinne orpokodille nyt jo ostettujen lahjusten kanssa ja kaydaan siella pain sitten paikallisella torilla ostamassa ruoka- ja pesutarvikkeita. Rahaa on sen verran paljon, etta yritan sielta viela keksia jotain kivaa lapsille, mutta ainakin varmasti ostan paljon hedelmia, joita he kuulemma hyvin harvoin saavat. Orpokodin ihmiset tietaa varmasti parhaiten mita siella kipeiten tarvitaan, joten kysyn heilta. Iso riisisakki maksaa taalla n.$30 eli n.20euroa, joten riisia ainakin saadaan tosi kivasti. :D :D Ihanaa menna sinne suurten tuomisten kanssa, siita kiitos teille kaikille ihanille!!
NIIN JA VIELA EHTII LAHJOITTAMAAN, KAYN VIELA HUOMENNA ENNEN LAHTOA TARKISTAMASSA SAHKOPOSTIN SILTA VARALTA, JOS JOKU VIELA HALUAA OSALLISTUA. JOS SIIS HALUAT OSALLISTUA, NIIN LAITA MULLE SAHKOPOSTIA (liisalp@gmail.com) JA SIIHEN SUMMA MILLA HALUAT OLLA MUKANA JA RAHAT MUN TILILLE (Sampo 800024-10655830).
Yritan huomenna orpokodilta palaillessani laitella kuvia tanne ja/tai Facebookkiin, joten pysykaa linjoilla! :)
Ai nii - taalla muuten asken tuli ihan kaatamalla vetta!! Sade kesti ehka n.5min jos sitakaan, mutta silti. Hiphei, nyt on ihanan raitis ilma ja kaikki yokottavat otokat ryomii koloistaan. Jess!!

2 kommenttia:

  1. Mä luin tästä vähän tosta alusta, ja sitten hyppäsin suosiolla shoppailuihin. Kamala kun tuli paha mieli noista joukkohaudoista sun muista... Ennemmin lueskelen lastenkodin muksuista! :)
    T. Tupakaton Eija (25 päivää polttamatta)

    VastaaPoista
  2. Ihanaa, onhan taalla joku! Kiva loytaa yllaripyllari kommentteja. :) Miss juu!!!

    VastaaPoista