Eilen lahdin taas heti aamusta kiertelemaan turrebussilla pitkin Huen kulmia. Aluksi pysahdyttiin kylassa, jossa valmistettiin thai-hattuja (sellasia kolmiohattuja) ja suitsukkeita. Sen jalkeen hautapaikkoja ihastelemaan. Huen Parfyymijoen (en muista oikeata nimea) varrella on kahdentoista Vietnamin kuninkaan hautapaikat (kolmastoista eli viimeinen kuoli Ranskassa ja haudattiin sinne). Jokainen on hyvin erilainen, kuninkaat rakennuttivat ne jo elinaikanaan, joten he saivat paattaa minkalaisen halusivat. Me vierailtiin kolmella eri hautapaikalla.
Ensimmainen hautapaikka oli kuninkaan, joka oli lapsena sairastanut isorokon eika sen takia pystynyt saamaan lapsia. Kuninkaalla oli useita kymmenia (vai satoja) jalkavaimoja, mutta ei yhtaan lasta. Tama paikka oli sinansa erilainen, etta kuningas kaytti sita myos elinaikanaan, joten ymparistossa oli lampia ja pienia saaria metsastysta ja kalastusta varten seka elintiloja kuninkaalle ja palvelijoille. Hautapaikka oli oikeastaan iso palatsi, joka oli koristeltu lohikaarmein ym. hienoin vakkyroin.
Matkalla toiselle haudalle bussi rupesi temppuilemaan ja lopulta syyksi selvisi se, etta meilta loppui bensa. Nice. Ei tullut pojille sitten mieleen tankata ennen lahtoa? Oh well, kuski pysaytti ohiajavan mopon ja lahti sen kyydissa lahimmalle bensa-asemalle. Odoteltiin tien varressa ja vitsailtiin muitten matkaajien kanssa. Kun bensa saapui oli toinen show yrittaa saada bensa linja-auton tankkiin. Ensin yritettiin letkun kanssa - ei toimi. Yksi avustavista paikallisista sai hyvan suullisen dieselia kitusiinsa, muuten hommasta ei tullut mitaan. Sitten pojat napparasti tekaisivat vesipullosta suppilon ja sen avulla liruttivat bensaa tankkiin - varmaan 1/3 oli taman operaation jalkeen maassa, mutta tankissakin sen verran etta paastiin jatkamaan matkaa. Koko operaatioon meni aikaa n.tunti.
Toinen hauta oli homoseksuaalisen kuninkaan, joka naytti ihan naiselta. Hanella oli muutama kymmenen jalkavaimoa, mutta han vietti yonsa miespuolisen palvelijansa kanssa. Tasta syysta tallakaan kuninkaalla ei ollut lapsia. Palatsi=hauta oli hyvin eurooppalaistyylinen ja varikas, kuulemma hyvin taman kuninkaan tyylinen.
Kolmannen kuninkaan hauta oli myos hyvin erilainen kuin kaksi ensimmaista. Kuningas oli halunnut hautapaikkansa rakennettavan niin, etta se muistuttaisi ihmisen kehoa. Paa oli itse hautakumpu, kaulana silta lammen lapi, keuhkoina kaksi pienempaa lampea jne. Aika siisti paikka.
Sitten bussiin ja takaisin kaupunkiin lounaalle. Lounaana seisova poyta kaikkine vietnamilaisine herkkuineen - nami nam! Puolestakaan ei tiennyt mita ne oli, mutta hyvin meni kaikki kurkusta alas. Lounaan jalkeen taas bussiin ja suunta kohti Huen kuuluisaa pagodaa (Thien Mu). Temppeli oli hieno ja siella oli meneillaan munkkioppilaiden messu - pienet pojat harmaissa kaavuissaan lauloi monotonisesti jotain mantraa ja aina valilla joku soitti pari lyontia rummulla tai kongilla. Palatsin takana oli munkkien asuintilat ja puutarhat, jossa naki munkkien touhuavan puutarhahommissa jne. Palatsilta laivaan, jolla sitten kyyti takaisin kaupunkiin.
Kaupungissa oltiin n.40min myohassa aikataulusta, joten hyppasin akkia motskarin taakse ja hurautin hotellille. Pikasuihku hotellilla ja sitten olikin jo aika suunnata kohti yobussia. En ehtinyt syomaan hotellilla mitaan, joten onneksi bussi pysahtyi joskus parin tunnin ajon jalkeen ja sain nuudeleita sisuksiini. Sen jalkeen nukuinkin melko kivasti, vaikka valilla herailin bussin akkijarrutuksiin ja agressiiviseen torven toottailyyn.
Perilla Hanoissa oltiin joskus klo 7 jalkeen aamulla. Muutaman muun matkaajan kanssa ruvettiin tinkaamaan taksikyytia keskustaan ja saatiinkin tingata aika kauan ennenku saatiin edes suhteellisen ok hinta. Yrittivat taas "joo me kaytetaan taksamittaria"-temppua, mutta kun kuski ei ollenkaan osannut arvioida edes sadoissa tuhansissa dongeissa kuinka paljon matkan hinnaksi tulee (matkan, jonka han ajaa varmaan useita kymmenia kertoja paivassa) paadyttiin siihen, etta halutaan tietaa hinta ennen kyytiin nousua. Lopulta oltiin keskustassa ja ma parin korttelin paassa guest housesta missa ystavani Lucie oli sanonnut minua odottavansa. Paadyttiin Lucien kanssa jakamaan huone, hinta $6/hlo. Suihku ja takaisin ihmisten ilmoille ihmettelemaan.
Lucie oli jo varannut meille huomiseksi kolmen paivan, kahden yon matkan Halong Baylle, joten sinne lahto huomenna aamulla. Paatin myos juuri 5min sitten ottaa saman lennon sunnuntaina Lucien kanssa Laosiin, joten matka jatkuu sinne. Meilla on ollut niin hauskaa yhdessa, viikko Laosissa tulee olemaan mukava!
maanantai 22. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kaksi aivan ihanata aurinkoista ja lämmintä päivää on ollu. Sais olla kahluusaappaat jalassa kun menee autolle, sen verran iso on ollu lammikko parkkipaikalla. Huomenna meen katsastamaan uuden pienen miehen alun Henrikssonien perheessä. =)
VastaaPoistaVauvat rules!! Toivottavasti lumet on gone kun ma tuun takaisin, en tarttis enaa yhtaan, talvella oli ihan tarpeeks...
VastaaPoista