maanantai 5. huhtikuuta 2010

Vientiane - Chiang Mai

Lahdin siis Vientianesta aamulla kohti lentokenttaa. Koska lensin ensin Vientianesta Luang Prabangiin sain viettaa aikaani erittain pienessa ja tylsassa kotimaan lentojen terminaalissa, jossa ei ollut yhtaan mitaan tekemista. Meinas tulla aika pitkaksi. Lento itsessaan meni ihan ok ja Luang Prabangissa oli 20min aikaa vaihtaa konetta. Luang Prabangin lentokentta on aivan tajuttoman pieni, joten nou problems. Portilla treffasin konetta odottelemassa kanadalaispariskunnan Kevinin ja Kayan, jotka olivat paattaneet myos lentaa samana paivana Chiang Maihin. Jeee!!
Lento Chiang Maihin meni ihan normaalisti ja lentokentalta otettiin taksit. K&K oli varanneet majapaikan vahan keskustan ulkopuolelta (vahan joku kalliimpi vaihtoehto) ja ma lahdin taksilla keskustaan etsimaan guest housea. Taksikuski osoittautui ihan kusipaaksi (sori vaan), mutta dumppasin sen heti keskustan kulmille paastyani ja jatkoin matkaa pikkukujille reppu selassa majapaikkaa etsien. Kavin kyselemassa muutamassa guest housessa, jotka pyysi ihan alyttomia summia (350bhati huoneesta ilman ilmastointia 7:ssa kerroksessa ilman hissia), kunnes loysin kivan ja halvan guest housen ihan vanhankaupungin sydamesta. Hintaa kahden hengen huoneelle tuulettimella + kylpparilla 180bhatia/yo (=3.5euroa). Henkilokunta on tosi mukavaa ja huolehtivaista ja niitten kanssa on jo jutusteltu pitkat tovit Bangkokin mellakoista, Chiang Main parhaista ravintoloista jne. Jatin kamat huoneeseen ja lahdin etsiskelemaan jotain syotavaa. Tanaan ruokalistalla intialaista ruokaa, sen jalkeen nettipysahdys ja pieni valikuolema hotellilla.
Chiang Main yksi suurista houkutteista on joka sunnuntainen iltatori vanhankaupungin paakadulla. Koko katu tayttyy myyjista, jotka myyvat erilaisia kasitoita, t-paitoja, maalauksia - mita vaan keksia saattaa. Vanhan kaupungin temppelien pihat ovat myos taynna myyjia ja temppelin pihoilla on myos tarjolla kaikenlaista ruokaa erittain halvalla hinnalla. Hinnat olivat todella halvat ja ilta menikin kierrellessa ja ihmetellessa. Klo 18 kovaaanisista soitettiin Thaimaan kansallislaulu ja kaikki tuhannet myyjat ja asiakkaat (myos lapset) pysahtyivat kuin seinaan! Kun kansallislaulu soi ei saa liikkua tai puuhata mitaan, siihen pitaa keskittya taysilla! Kun laulu loppui jatkui kaupankaynti vanhaan tapaan. Pakkohan sita oli jotain pienta ostellakin, mutten vielakaan saanut kunnon shoppailuvaihdetta paalle. Alkaa siis kukaan odotelko mitaan tuliaisia, en vaan saa aikaiseksi ostettua taalta mitaan, jos en loyda jotain erityisen erikoista jollekin tietylle ihmiselle. Tarkoitus oli muutama viimeinen paiva shoppailla Bangkokissa, mutta siella olevien mellakoiden takia en ole ihan varma tuleeko siita mitaan. Pari paivaa sitten kuulemma Bangkokin ostoskeskukset joutuivat sulkemaan, kun mielenosoittajat eivat paastaneet ihmisia sisaan tai ulos. Mielenosoitukset ovat jatkuneet jo useita viikkoja (alkoivat silloin joskus kun olin lahdossa Ko Changilta Kambutseaan pain), joten tuskin ovat loppumassa ihan viela...
ANYWAYS, tulipa shoppailtua ja syotya hyvin ja lopuksi ihan guest housen nurkalla nautin puolen tunnin jalkahieronnasta (hinta 1euro) ennen nukkumaanmenoa. Ilta meni taasen kerran yskiessa keuhkoja pihalle, mutta lopulta se rauhottui ja sain unen paasta kiinni.
Heti aamusta olo oli ihan paska ja otti paahan, kun tiesin, etta koko paiva menee taas sairastellessa. :( Paa taynna rakaa, kauhee yska, kurkku kipee, paata sarki jne. Makoilin pitkaan huoneessa ja luin kirjaa ja lahdin aamiaiselle joskus ennen puoltapaivaa. Aamiaisen jalkeen hengailin pari tuntia nettikahvilassa tehden en mitaan ja sen jalkeen takaisin hotellille vahaksi aikaa makoilemaan. Iltapaivalla takas internettiin ja mietin, etta pitaisko lahtea kaymaan laakarilla vai en. Paatin kuitenkin odottaa huomiseen, etta josko olo parantuisi itsellaan, mutta katsoin siis netista valmiiksi sairaalan missa saan ilmaista hoitoa (laskuttavat suoraan Tapiolalta), jos siihen tulee jossain vaiheessa tarvetta. Netissa chattaily parin Suomi-kaverin kanssa vahan piristi ja olin valmis illan koitoksiin.
Klo 18 treffasin Kayan ja Kevinin vanhan kaupungin porteilla ja mentiin syomaan. En ollut taaskaan huomannut syoda mitaan aamiaisen jalkeen - kuumuus ja sairastelu on vienyt ruokahalun kokonaan. Nyt siis ruoka maistui ja hyva seura sai ajatukset vahan piristymaan. Ruokailun jalkeen lahdettiin hienolle, modernille ostarille leffaan. Valikoima ei ollut kovinkaan suuri, joten paadyttiin katsomaan "The Clash of the Titans" - elokuva antiikin Kreikan jumalten (Zeus ym.) ja ihmisten taisteluista keskenaan. Oli ihan ok leffa, ei mikaan ihmeellinen. Leffan jalkeen parit kylmat juomat ja kymmenen jalkeen olin jo NIIN valmis petiin, ettei oo tosikaan. Hotellille tulon jalkeen sammuin kuin saunalyhty ja nukuin hyvin aamuun saakka.
Tanaan on ollut jo taas paljon parempi olo! Nyt uskallan jo vahan suunnitella jotain kivaa tekemista huomiselle - luultavasti lahden sellaselle Zip-line-reissulle tonne keskelle mettaa. Ja talle illalle suunnittelin night safaria, mutta niista lisaa kun tiedan lisaa. Aamiainen maistui hyvin, nyt tunnin-parin pysahdys tassa nettikahvilassa ja kohta lahden tekemaan pienen sight seeing kierroksen tohon vanhan kaupungin muutamiin temppeleihin. Chiang Maissa on yli 300 temppelia, joista yli 100 keskustan alueella. Osassa kavin jo tutustumassa sunnuntaina iltatorin aikaan, mutta kai niita riittaa viela pienelle paivakavelylle lisaakin katsottavaa.

JALKIHUOMAUTUS!!!
Unohdin muuten mainita kaikista hauskimman osan elokuvareissusta! Ennen elokuvaa tuli muutamia mainoksia tulevista elokuvista (kuten yleensa) ja sen jalkeen Thaimaan kansallislaulu - jonka aikana kaikki nousivat seisomaan ja hiljaa kunnioittaen tuijottivat kankaalla pyorivaa erittain kuningasta ihannoivaa propagandavideota. Sen jalkeen sai jo menna istumaan, mutta kuningas-propaganda jatkui naurettavalla (sori vaan thaimaalaiset) kuningas-ihannointivideolla, jossa valkoiset kyyhkyset lentelivat jne. Ja video loppui isoon kuninkaan kuvaan ja nettilinkkiin www.weloveking.org. Erittain hammentavaa...

1 kommentti:

  1. Heh, kuulostaa hauskalle, paitsi se sun sairastelu. Mut toi kunkku juttu oli kyl varmaa näkemisen arvoinen! Mä oon tääl niin omas maailmas et kaikki muu tuntuu ihan absurdilta! Mikä muu maailma? Mul ei ollu hajuakaa mistää mellakoista. Toivottavasti rauhoittuvat ja sä pääset turvallisesti jatkaa reissua. Oot rukouksissa! Iso Hali!

    VastaaPoista