perjantai 9. huhtikuuta 2010

Chiang Mai, edelleen...

Eilen jatin hieronnan valiin, ku laiskotti. Kavin lounastamassa ja sitten kohti iltatoria, josta kuulemma lahti ilmainen kyyti Chiang Main Night Safarille. Kyytia ei todellakaan mainosteta missaan, yks matkatoimiston tati puolivahingossa siita mulle lipsautti - kaikki toki mielellaan ottaisi 200-300 bhatia/paa jarjestetysta kyydista... Kyselin parilta polliisilta, jotka osas neuvoa missa mun pitaa odotella ja klo 19:30 maissa paikalle kurvasikin seeprakuvioitu minibussi. Ketaan muuta ei kyytiin tullut ja kyydissa ollut opastati kertoi mulle illan kulusta ja moneltako kyyti takaisin lahtee jne. Tati jatettiin kaupunkiin, joten olin kahdestaan kuskin kanssa minibussissa koko matkan (11km) kaupungin ulkopuolelle.
Noght Safari on Thaimaan valtion alulle panema turistikohde, jossa on erilaisia villielaimia isolla alueella - osa vapaasti hengailemassa (antiloopit, seeprat, kengurut, emut, strutsit ym.) ja osa aitauksissa tien vieressa (leijonat, tiikerit, ronsut ym.). Ensin katsottiin mauton Thai-show (pari keskinkertaista tanssiesitysta), koska alueen yksi vetonauloista eli valo-vesishow oli rikki. Oh well. Sitten pieneen turistijuna-systeemiin ja safarin ensimmainen osa sai alkaa. Ensimmaisessa osassa oli erilaisia petoelaimia, kuten leijonia, tiikereita, hyeenoita, karhuja yms. Ajeltiin ympariinsa pimeassa puistossa ja opas ja kuski osoitteli elaimia aitauksissaan valoilla ja kertoi vahan faktoja eri elukoista. Leijonat murisivat komeasti meidan ajaessamme ohi, mika lie iltainen juttutuokia heilla olikaan meneillaan. Kaikki elaimet olivat melko aktiivisia aitauksissaan, kun ei ollut enaa kuuma kuten paivalla (kiertoajelu alkoi klo 20:30). Sitten vahan aikaa odottelua ja toiselle kierrokselle puiston toiseen paahan. Siella nahtiin paljon erilaisia antilooppeja, jotka kappailivat aivan meidan autojunan vieressa ja yrittivat loytaa meilta jotain syotavaa. Siella oli myos lisaa leijonia, hyeenoita, virtahepoja, seeproja, sikoja (miksi???), kenguruita, emuja ja strutseja. Niin ja gebardi! Petoelaimet oli omissa aitauksissaan, muut hengailivat siina ihan auton tuntumassa. Viimeisena viela kolme elefanttia, joista yksi ruiskutteli karsallaan meita kohti vetta ja toinen nousi takajaloilleen seisomaan ja torytteli karsallaan. IHANIA!! Kyyti takaisin kaupunkiin (edelleen ylhaisessa yksinaisyydessa kuljettajan kanssa) ja hotellille nukkumaan.
Aamulla oli loysa olo enka jaksanut lahtea katsomaan kaupungin laitamille yhta temppelia niinkuin oli tarkoitus. Laiskotti. Kavin yhdessa matkatoimistossa kyselemassa elefantti-reissun hintoja (kyselin niita pari paivaa sitten enemmankin) ja loysin yhden toimiston, jossa reissu oli todella paljon halvempi kuin muualla. Paikka on todella pieni, siella on vain kahdeksan norsua (toisissa on useita kymmenia) ja siella saa viettaa aikaa yksi-yhteen yhden norsun kanssa koko siellaolo ajan. Yleensa paikka ei ota ihmisia kuin kahdeksi paivaksi, mutta suostuttelin ne ottamaan mut kolmeksi paivaksi, joten sellaista on edessa huomenna!! JEEE!!! Hintaa kolmen paivan reissulle 8000bhatia (160euroa). Paljonhan se on rahaa, mutta muut samanlaiset paikat veloittaa melkein tuplahinnan ja siella yhdella norsulla on aina kaksi hoitajaa. Hintaan kuuluu kuljetukset (n.1h Chiang Main pohjoispuolelle), kahden yon yopyminen, kaikki ateriat jne. Sanoin matkatoimiston tatille, etta tulen maksamaan reissun myohemmin tanaan.
Kavin hotellilla hakemassa pankkikortin enka saanutkaan otto-automaatilta rahaa. Prkl. Eiku nettitunnukset hotellilta, nettikahvilaan selvittelemaan asiaa nettipankin, Luottokunnan ja puhelinpankin avulla ja selvisihan se sitten. Nyt pitais olla taas luottoa riittamiin, toivottavasti loppureissun ajan!
Uudelleen pankkiautomaatille ja matkatoimistoon maksamaan reissu. JEEE!!!!! Pieni valikuolema hotellilla, valipalaa ja ensimmaista kertaa elamassa thai-hierontaan. Olipas aika ihanan kamala kokemus! Tati pisti parastaan eika saastellyt nappejaan, ma irvistelin ja nautiskelin. Tunnin setti (kokovartalohieronta) 150bhatia eli 3euroa. Tata lisaa, kun tulen takaisin ronsujen luota!
Klo 18 treffasin kanadalaiset Kayan ja Kevinin ja syotiin illallista mukavia jutustellen. Heilla on hotellilla telkkari ja ovat aika hyvin perilla kaikesta mita taalla Thaimaassa tapahtuu. Hallitusta vastustavat punapaidathan ovat mellakoineet Bangkokissa jo reilun kuukauden ajan. Vaativat uusia vaaleja jne. Kauppakeskuksia on ollut suljettuna, liikenne pysaytettyna jne. Television mukaan taalla Chiang Maissa olisi viime viikonloppuna rajaytetty kaksi autoa (kranaateilla), mutta kukaan taalla (ei edes paikalliset sanomalehdet) tieda asiasta mitaan. Oletetaan, etta nama on armeijan juonia mielenosoittajia vastaan - nailla huhuilla ja juoruilla luodaan ihmisiin usko, etta on ihan ok, etta armeija kohta ottaa kayttoon vahvat aseet ja hajoittaa mellakat vakivalloin. Turisteilla ei taalla ole mitaan pelattavaa - niin punapaidat kuin hallituksen joukotkin tietavat ja ymmartavat, etta turistit ovat maalle tuloa ja etta he ovat taysin ulkopuolisia koko kiistaan. Turistien annetaan kulkea esim. Bangkokissa taysin turvassa, vaikka joitain paikkoja he ovatkin sulkeneet rauhanomaisilla istumamielenosoituksilla. Satuin tanaan lukemaan Iltiksen nettisivuilta Mattiesko Hytosen kirjoituksen, kuinka han ja hanen tyttoystavansa eivat olleet paasseet viikonloppuna haluamaansa baariin bilettamaan mielenosoittajien takia. Voi Mattiesko raukka, maailmassa ehka on isompiakin murheita. Taalla tuntuu suurin osa ihmisista olevan punapaitojen kannalla ja sita mielta, etta ihmisia on riistetty jo tarpeeksi kauan. Monissa autoissa ja tuktukeissa liehuu punaiset liput. Pidan tilannetta silmalla, mutta en usko etta on mitaan syyta huoleen vaikka joudunkin matkustamaan reilun viikon paasta Bangkokiin. Kaikki turistit, jotka sielta ovat nyt tulleet sanovat ettei turisteilla ole siella mitaan vaaraa tai hataa.
Mutta siis - illallisen jalkeen tein pienen ostoskierroksen ja ostin kaikkea pienta kivaa tulevaa ronsuleiria varten (otokkamyrkkya yms. tarpeellista). Nyt pieni nettiseisahdus ja sitten hotellille jannittamaan huomista! Lahto aamulla klo 8 jalkeen, joten taman viestin jalkeen alkaa luultavasti muutaman paivan nettikatkos. Heippa siis ja palataan asiaan norsuleirin jalkeen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti