maanantai 19. huhtikuuta 2010

Raunioita ja helletta!!!

Eilen lahdin aamiaisen jalkeen hotellilta suuntana kaupungin raunioituneet, historialliset temppelit. Vuokrasin guest housen naapurista polkupyoran (30bhatia) ja lahdin polkemaan vesipullon ja turistikartan kanssa kohti temppeleita. Otin ensimmaiseksi etapiksi kolme kaupungin ulkopuolella sijaitsevaa temppelia ja lahdin polkemaan kohti kartan osoittamaa siltaa. Tama kaupungin keskusta on kolmen joen ymparoima saari. Kartalla silta ja tie naytti ihan tavalliselta, mutta kun paasin lahemmas se olikin kuusi kaistainen autotie! Sinne vaan Lissu pyoran kanssa kikkailemaan! Ihan turvallisesti paasin perille, vaikka valilla vahan jannittikin!
Ensimmaisena Wat Maheyong, jossa ensin vahingossa eksyin paikallisen luostarin alueelle pallistelemaan. Oli menossa jonkunlainen juhla, nunnat (meditoijat?) valkoisissa kaavuissaan hengailivat alueella ja kymmenet oransseihin vaatteisiin pukeutuneet munkit valmistautuivat juhla-aterialle pienessa puistossa. Hipsin hissuksiin juhlatilaisuudesta muualle ja loysin oikean paikan ja temppelin rauniot. Wat Maheyongin jalkeen laheiset Wat Kudidao ja Wat Ayouthaya, ja sitten taas takaisin kaupunkiin alyttoman liikennesolmun lapi. Hui!
Kaupungissa Wat Phra Ram, Khun Phaenin thaimaalainen talo (perinteinen thai-talo, jossa naki miten ne on rakennettu ja miten nukutaan jne.), pieni vahinkopyorahdys paikallisella torilla, Wihan Phra Mongkhon Bophit (edelleen kaytossa oleva temppeli, jossa hurjan iso kullitettu buddha-patsas), Wat Phra Si Sanphet ja raunioitunut vanha kuninkaan palatsi. Pienen eksymisen jalkeen Wat Thammikarat ja sitten taas joen yli kaupungin ulkopuolelle Wat Na Phra Menia katsomaan. Kello oli jo yli kolme, joten ajattelin kayda viela yhden temppelin talle paivalle ja lahdin kohti Wat Phu Khao Thongia, joka kartan mukaan naytti olevan muutaman korttelin paassa edellisesta temppelista. Paskan marjat, temppeli oli ainakin 3-4km kaupungin ulkopuolella. Loysin kuitenkin perille, kiipesin isoon torniin katselemaan maisemia, syotin temppelin edessa olevan lammikon kaloja ja polkaisin takaisin kaupunkiin. Olin aivan hiesta marka, kun paasin takaisin ja kivasti punertavan varinen kasivarsista (kivat paidanhihan rajat...) ja varsinkin nenasta. Ja tietenkin aurinkolaseista aivan hillittomat panda-silmat. Kiva. Hotellin ilmastointi tuntui taivaalliselta hillittoman kuuman paivan jalkeen (+39'C) ja kylma suihku vilvoitti ihanasti. After sun-rasvan ja parin tunnin makoilun jalkeen sain vihdoin aikaiseksi lahdettya syomaan laheiseen ravinteliin ja sitten pieni internet-pysahdys ennen paluuta hotellille.
Tanaan taas sama aamurutiini, kuin eilen - aamiainen, polkupyoran vuokraus ja on the road! Ensin Wat Suwan Dararam, joka oli suljettu kunnostustoiden takia. Sitten halusin kayda yhdessa kehutussa museossa, joka oli tanaan kiinni. Pah. Sitten Wat Ratchaburana ja Wat Maha That, jotka oli ehka hienoimpia koko kaupungin temppeleista, ja sitten eksyin jotain takakautta takaisin jo eilen vierailemani Wihan Phra Mongkhon Bophitin pihalle. Menossa oli joku ihme rituaali, jota jain katselemaan. Ihmiset menivat isossa kulkueessa temppelin ympari pitaen paansa paalla suurta oranssia kangasta - kangas oli varmaan 20m pitka ja metrin levea, joten sita pitelemassa oli paljon ihmisia. Edessa kulki bandi, joka soitti musiikkia ja ihmiset, joiden naama oli sotkettu valkoisella maalilla ja joiden paalle heitettiin vetta, jorasivat perassa kangasta ylhaalla paidensa ylla pitaen. Jain seuraamaan tapahtumaa hetkeksi aikaa ja sina aikana kulkue oli kiertanyt temppelin jo kolme kertaa. Ilmeisesti tama liittyi jotenkin thai-uuteen vuoteen, mutta en oikein saanut selkoa mita oli tekeilla. Hauskaa tuntui olevan ja kovasti ne minuakin kutsuivat kulkueeseen mukaan. Olin tylsa ja jatin valiin.
Sitten oli minun osaltani taman kaupungin watit nahty! Pyoralla takaisin tanne guest housen tuntumaan ja internettiin. Chattailin pitkat tovit Heidin kanssa Facessa ja sitten jonkun tanskalaisen kanssa, jonka pitaisi tanaan lentaa Bangkokista kotiin. Tulivuori on taalla kaikkien lempi keskustelun aihe ja paikallisetkin jo tietavat sanat "volcano" ja "Island" erittainkin hyvin. Mun lento pitaisi siis olla huomenna, lahto taalta myohaan illalla, saapuminen Amsterdamiin aikaisin keskiviikko-aamuna ja lento Suomeen aamupaivalla. Saas nahda miten kay...
Kello on nyt taalla puoli nelja iltapaivalla. Taman paivan ohjelmassa polkupyoran palautus, lounas, mahdollisesti hieronta ja sitten vain oleilua ja ihmettelya. Kayn viela parissa paikassa kyselemassa hintoja huomiselle lentokenttareissulle, nyt jo taksin hinta on pudonnut pari sataa bhatia ja jos joku muu on menossa minibussilla, niin hinta olisi viela halvempi. Bussihassakkaa en nyt jaksa, vaikka se paljon halvempi olisikin.
Mutta nyt syomaan! Peukut pystyyn huomenna, etta paasen takaisin Eurooppaan!
Ai niin, taman paivan lampotila +40'C. Nam.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti