Tiistaina tosiaan kiertelin erimoisia palatseja tassa vanhan kaupungin alueella. Oli aivan tajuttoman kuuma, mutta kylmien juomien avustamana jaksoin kayda kaikki lapi mita meinasinkin. Illalla treffasin sattumalta Kevinin ja Kayan keskustassa matkalla illalliselle ja lyottaydyin seuraan. Hauskoja tyyppeja ovat. Illallisen jalkeen kaytiin Kayan kanssa fish massagessa (jalat isoon kala-altaaseen ja ne syovat kuolleen ja kuivan ihon pois) - hinta 2 euroa. Olo oli koko paivan sen verran hyva, etta uskalsin myos varata seuraavalle paivalle tekemista. :)
Keskiviikkona siis erittain aikaisin ylos, kaupasta vahan jotain aamiaisentynkaa ja odottelemaan kyytia. Kadulla oli parhaillaan munkit almunkerayskierroksella ja sita oli kylla taas kiva kattella. Kyyti haki mut klo 6:30 maissa, otettiin joku kanadalainen pariskunta toiselta guest houselta kyytiin ja tunnin ajomatka viidakkoon sai alkaa. Kyseessa oli siis "Flight of the gibbons"-seikkailu ("Lento gibbonien kanssa") eli puusta toiseen vedettyja kaapeleita, joita pitkin flengailtiin puusta toiseen. Meidan porukkaan liittyi myos nelihenkinen perhe Hong Kongista ja kaksi opasta. Ensin valjaat ja kyparat paalle ja sitten metsaan. Ensin pieni infohetki miten metsassa tulee kayttaytya ja mita turva-asioita tulee ottaa huomioon. Ensin toinen opas viiletti kaapelia pitkin seuraavalle "asemalle" (station) ja sitten olikin mun vuoro. Argh! Valjaissa oli kiinni sellanen "runneri" (samantapainen ku esim. verhoklipsussa, etta se paasee liukumaan verhotangossa, jonka opas napsautti kaapeliin kiinni ja sen lisaksi viela kasilenkiturvalukko. Puoli-istuva asento "laiturin" reunalla ja eiku menoks! Oltiin siis puitten latvojen korkeudella, suurin osa asemista oli yli 50m maanpinnasta. Toisella asemalla toinen opas otti vastaan ja kiinnitti kasilenkin aseman turvakaapeliin. Odoteltiin, etta kaikki on tullut yli ja jatkettiin samaan malliin. Osa asemien valeista oli tosi pitkia, toisissa mentiin TODELLA kovaa, yhdessa sai laskea niin etta kaapeli oli kiinnitetty selkaan rinnan sijaan, joten liihoteltiin kuin Supermies asemalta toiselle. Muutamassa puussa laskeuduttiin koysien varassa alaspain (rappelingia), joko normaalisti tai paa alaspain. Kaikkea hullua piti toki kokeilla. ;) Asemilla oppaat kertoivat ymparoivasta viidakosta ja siella kasvavista kasveista (alueella kasvaa paljon esim. kahvia ja teeta). Tehtiin yhteensa joku kymmenen kaapelia ja muutama koysilaskeutuminen, joihin meni yhteensa n.2h aikaa. Lopussa odotti auto, joka vei meidat takaisin toimistolle palauttamaan valineet, sitten ihastelemaan laheista pienta vesiputousta ja taas takaisin toimistolle lounaan pariin. Lounaan jalkeen taas tunnin ajo takaisin kaupunkiin. Mahtava reissu!! Hintaa reissulla (sis.kyydit ja lounaan) oli 35euroa, joten ei ihan ilmaista lystia, mutta hauskaa kylla oli!!
Valikuolema hotellilla, manikyyri+pedikyyri (yht.5euroa), vahan internettia ja sitten kohti iltamarkkinoita vanhan kaupungin ulkopuolelle. En loytanyt juurikaan mitaan ostettavaa, kavin Subissa syomassa (NAM!!!) ja takas hotellille ja pehkuihin. Kotimatkalla onnistuin jotenkin liukastumaan niin, etta toisen jalan juuri lakatut ja leikatut kynnet meni ihan pipariksi - luultavasti jossain vaiheessa ainakin osa isovarpaan ja viereisen varpaan kynsista tulee irtoamaan, mutta onneksi ei kaynyt sen pahemmin.
Tanaan taas aamulla aikaisin ylos (ei ihan niin aikaisin kylla ku eilen), aamiaiselle ja tuktukilla elaintarhaan. Sisaanpaasy 100bhatia eli 2 euroa. Heti ensimmaiseksi vastassa oli pelottavat(!!!) flamingot ja sitten aivan ihanat virtahevot!!! Oli sen verran aikaista ja viileaa, etta elaimet oli viela aivan ihanan virkeita - virtahevot tuli ihan melkein kosketusetaisyydelle poseeraamaan ja mollistelemaan. On ne vaan NIIN ihania elaimia!!! Oli kirahveja, seeproja, strutseja (joista pari harrasti lisaantymistoimintaansa siina ihan eturivissa...), ronsu, leijonia, tiikereita, pantteri, leopaordi, erilaisia pienempia kissaelaimia, erilaisia lintuja (mm.pingviineita), erilaisia matelijoita (krokoja, liskoja, kaarmeita, kilpikonnia, sammakoita), gibboneita (ihan YLIsopoja!!!!) ja muita pikkuapinoita, pari orankia, saukkoja, pari pienta aasialaista karhua, muutama koala, kameleita ja mitakohan viela. Suurin osa elaimista oli hyvissa oloissa - isoissa ja puhtaissa aitauksissa - mutta varsinkin matelijoiden olot kylla jai harmittamaan. Kavin myos Aquariumissa, johon oli erillinen sisaanpaasymaksu (alyton 450bhatia eli 9 euroa) - aivan kohtuuton hinta verrattuna muun elaintarhan sisaanpaasyn hintaan. Siella oli varmasti satoja erilaisia kaloja ja satuin olemaan paikalla juuri, kun kaloja ruokittiin. Paljon oli vilinaa ja vilsketta altaissa, kun mies sukelluspuvussa jakeli kaloille syotavaa. Ison akvaarion poikki meni myos hieno vedenalainen tunneli, jonka yli kalat uivat. Oli aika upean nakoista, kun iso hai ui aivan paan yli! Siella nakyi myos kilpikonnia, rapuja, merihevosia, meritahtia, merimakkaroita, koralleja ja mita kaikkea nyt veden alla yleensa elaakaan. Kylla, myos muutama sammakko - yok.
Elaintarhan suurin vetonaula on pandakarhupariskunta pienen vauvansa kera. Vauva on naytilla vain muutaman kerran paivassa enka jaksanut sen nakemista jaada odottelemaan, joten nain vain aiti- ja isi-pandan. Pandataloonkin oli erillinen sisaanpaasy (100bhatia=2euroa). Aiti ja isa olivat omissa aitauksissaan, jonka erotti muuri, jossa rautainen portti. Aiti-panda istui omalla puolellaan rauhassa massuttelemassa jotain bambun patkaa, kun isa-panda kavi portin takana vahan kolistelemassa ja hyppimassa. Isa-panda oli selkeasti jostain vihainen ja repi omalla puolellaan oksia ja heitteli niita ympariinsa, kiipesi bambusta tehtyyn kiipeilytelineeseen ja yritti repia sita kappaleiksi - ja onnistui! Se linttasi kiipeilytelinetta koko painollaan sauman kohdasta ja se kalahti palasiksi. Tyontekijat houkuttelivat pandan akkia jonkun herkkupalan avulla takana olevaan hakkiin ja rupesivat pahkailemaan isa-pandan tekemia tuhoja. Aikamoista voimaa oli nallella!
Sitten oli koko elaintarha nahty ja kellokin jo pitkalla iltapaivassa, joten lahdin takaisin kaupunkiin. Lounasta, nyt nettia, sitten varmaan hierontaan ja illalla mahdollisesti yosafarille. Mutta siita lisaa seuraavassa jaksossa... :)
torstai 8. huhtikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti